Voordat het Akkoord Verbetering Productsamenstelling startte had het bedrijfsleven al enkele afspraken in het kader van productverbetering gemaakt, waarvoor ook al resultaten waren geboekt. Deze afspraken zijn door het Akkoord Verbetering Productsamenstelling meegenomen (brood, Goudse kaas, vleeswaren, groenteconserven).
Gedurende de looptijd van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling is het bedrijfsleven met nieuwe afspraken gekomen, dit is jaarlijks vooraf aangekondigd via het jaarplan. In eerste instantie is gestart met die productgroepen die voor een belangrijk deel bijdragen aan de inname van zout, verzadigd vet en calorieën.
Jaarplan 2020
In 2020 maakt het bedrijfsleven net als in voorgaande jaren voor verschillende productcategorieën sectorbrede afspraken.
In onderstaande tabel is opgenomen welke productcategorieën dat zijn, waar de focus ligt in productverbetering en wie zich daarvoor inzet. Hierin staan ook enkele afspraken uit eerdere jaarplannen die in 2020 nader worden ingevuld. De KHN (Koninklijke Horeca Nederland) Koninklijke Horeca Nederland (horeca) en Veneca (Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties) Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (catering) ondersteunen de gemaakte afspraken en zullen hun achterban stimuleren om producten die in samenstelling zijn verbeterd in te kopen.
Productcategorie/onderwerp |
Focus |
Door |
---|---|---|
Groenteconserven (vervolgstap) |
Zout, evt. suikers in recepturen |
FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie), CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel), Vigef |
Kant-en-klaarmaaltijden: Hollandse |
Zout | FNLI, CBL, AKSV (Algemene Kokswaren en Snackproducenten Vereniging) |
Snoep |
Portiegrootte |
FNLI, VBZ (Vereniging voor de bakkerij- en zoetwarenindustrie) |
Koek en banket |
Portiegrootte |
FNLI, VBZ |
Tussendoortjes |
Portiegrootte |
FNLI, VBZ |
Chocolade |
Portiegrootte |
FNLI, VBZ |
Chips met smaken - anders dan paprika (uit jaarplan 2017) |
Zout, evt. verzadigd vet | FNLI, CBL |
Gehakt/gegaarde gehaktballen/ gegaarde braadworst (uit jaarplan 2018) |
Zout, evt. verzadigd vet |
FNLI, CBL, COV |
Dressings en kruidenmixen |
Zout | FNLI, CBL |
Satésaus |
Suiker | FNLI, CBL |
Stimuleren gezonde bereiding en aanbod |
Door |
---|---|
Veneca adviseert haar leden tijdens bijeenkomsten en ledenvergaderingen over het akkoord verbetering productsamenstelling en stimuleert haar leden de reeds geherformuleerde producten in te kopen. |
Veneca |
De Nierstichting en KHN streven in 2020 naar 150 restaurants die meedoen aan de Nierstichting Restaurants Driedaagse. |
KHN |
Campagne ‘Verantwoord Frituren’ in samenwerking met MVO – de ketenorganisatie voor oliën en vetten verder voortzetten. |
KHN |
Voortzetting van de samenwerking met DutchCuisine. De 5 principes van Dutch Cuisine staan hierbij centraal: verse, lokale producten van het seizoen, meer plantaardig/minder dierlijk en no waste. KHN gaat hieraan bekendheid geven door communicatie en inspiratiesessies. |
KHN |
Onderzoek onder KHN-leden of zij het aanbod van eten en drinken gezonder maken.. |
KHN |
Verhogen van het gezondheidsbewustzijn bij horecaondernemers door regelmatig, via communicatie, aandacht te geven aan gezonde voeding en best practises te delen. |
KHN |
Jaarplan 2019
In 2019 maakt het bedrijfsleven net als in voorgaande jaren voor verschillende productcategorieën sectorbrede afspraken.
In onderstaande tabel is opgenomen welke productcategorieën dat zijn, waar de focus ligt in productverbetering en wie zich daarvoor inzet. Hierin staan ook enkele afspraken uit eerdere jaarplannen die in 2019 nader worden ingevuld. De KHN (Koninklijke Horeca Nederland) Koninklijke Horeca Nederland (horeca) en Veneca (Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties) Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (catering) ondersteunen de gemaakte afspraken en zullen hun achterban stimuleren om producten die in samenstelling zijn verbeterd in te kopen.
Productcategorie/onderwerp |
Focus |
Door |
---|---|---|
Vleesvervangers |
Zout |
FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie), CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel), Veneca |
Groenteconserven 'kleine producten' |
Zout | FNI, CBL, Vigef |
Groenteconserven (vervolgstap) |
Zout, evt. suikers in recepturen |
FNLI, CBL, Vigef |
Kant-en-klaarmaaltijden: Hollandse |
Zout |
FNLI, CBL |
Zuiveldranken en –toetjes (vervolgstap) |
Suikers | FNLI, CBL, NZO (Nederlandse Zuivel Organisatie) |
Consumptie-ijs |
Suikers, evt. verzadigd vet |
FNLI, CBL |
Frisdranken en waters |
Calorieën (suikers) |
FNLI, FWS (Nederlandse vereniging voor Frisdranken, Waters en Sappen) |
Koek en banket |
Portiegrootte |
FNLI, CBL, VBZ (Vereniging voor de bakkerij- en zoetwarenindustrie) |
Tussendoortjes |
Portiegrootte |
FNLI, CBL |
Chocolade |
Portiegrootte |
FNLI, CBL, VBZ |
Suikerwerk |
Portiegrootte |
FNLI, CBL, VBZ |
Chips met smaken - anders dan paprika (uit jaarplan 2017) |
Zout, evt. verzadigd vet | FNLI, CBL |
Pizza’s (uit jaarplan 2016) |
Zout, evt. verzadigd vet |
FNLI, CBL, KHN, Veneca, bedrijven |
Jam (en vruchtenspreads) (uit jaarplan 2018) |
Suikers | FNLI, CBL. Vigef |
Gehakt/gegaarde gehaktballen/ gegaarde braadworst (uit jaarplan 2018) |
Zout, evt. verzadigd vet | FNLI, CBL, COV |
Stimuleren gezonde bereiding en aanbod |
Door |
---|---|
Uitrol van een deel van strategieën van het onderzoek “hoe het in de catering gezonder kan” in alle restaurants afhankelijk van de situatie van het bedrijfsrestaurant. Hiervoor is overleg met AWVN om via hun leden ook deze strategieën onder de aandacht te brengen. |
Veneca |
Veneca adviseert haar leden tijdens bijeenkomsten en ledenvergaderingen over het akkoord verbetering productsamenstelling en stimuleert haar leden de reeds geherformuleerde producten in te kopen. |
Veneca |
Met het voedingscentrum wordt gekeken hoe de kantinescan en de criteria Gezonde bedrijfskantine kunnen worden verbeterd. |
Veneca |
De Nierstichting en KHN streven in 2019 naar 200 restaurants die meedoen aan de Nierstichting Restaurants Driedaagse. |
KHN |
Campagne ‘Verantwoord Frituren’ in samenwerking met MVO – de ketenorganisatie voor oliën en vetten verder voortzetten. |
KHN |
Voortzetting samenwerking met DutchCuisine. De 5 principes van Dutch Cuisine staan hierbij centraal: verse, lokale producten van het seizoen, meer plantaardig/minder dierlijk en no waste. KHN gaat hieraan bekendheid geven door communicatie en inspiratiesessies. |
KHN |
Publicatie resultaten onderzoek onder KHN-leden naar omgang met gezonde(re) voiding. |
KHN |
Verhogen van het gezondheidsbewustzijn bij horecaondernemers door regelmatig, via communicatie, aandacht te geven aan gezonde voeding en best practises te delen. |
KHN |
Jaarplan 2018
In 2018 maakt het bedrijfsleven net als in voorgaande jaren voor verschillende productcategorieën sectorbrede afspraken.
In onderstaande tabel is opgenomen welke productcategorieën dat zijn, waar de focus ligt in productverbetering en wie zich daarvoor inzet. Hierin staan ook enkele afspraken uit eerdere jaarplannen die in 2018 nader worden ingevuld. De KHN (Koninklijke Horeca Nederland) (horeca) en Veneca (Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties) (catering) ondersteunen de gemaakte afspraken en zullen hun achterban stimuleren om producten die in samenstelling zijn verbeterd in te kopen.
Productcategorie/onderwerp |
Focus |
Door |
---|---|---|
Zuiveldranken en - toetjes |
suiker |
FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie), CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel), NZO (Nederlandse Zuivel Organisatie) |
Satésaus |
suiker | FNI, CBL, Culinaria NL |
Jam (en vruchtenspreads) |
suiker |
FNLI, CBL, Vigef |
Gehakt/gegaarde gehaktballen/gegaarde braadworst |
zout, verzadigd vet |
FNLI, CBL, COV |
Toastsalades |
zout, verzadigd vet |
FNLI, CBL, AKSV (Algemene Kokswaren en Snackproducenten Vereniging) |
Smeerkaas (uit jaarplan 2017) |
zout |
FNLI, CBL |
Diepvriessnacks (uit jaarplan 2017) |
zout, (verzadigd vet) |
FNLI, CBL |
Ontbijtgranen (uit jaarplan 2017) |
suiker, zout |
FNLI, CBL |
Pizza's (uit jaarplan 2016) |
zout |
FNLI, CBL, bedrijven |
Rode sauzen (uit jaarplan 2014) |
suiker |
FNLI, CBL, Culinaria NL |
Stimuleren gezonde bereiding en aanbod |
Door |
---|---|
Veneca adviseert haar leden tijdens bijeenkomsten en ledenvergaderingen over het akkoord verbetering productsamenstelling en stimuleert haar leden de reeds geherformuleerde producten in te kopen. |
Veneca |
De uitkomsten van het VU (Vrije Universiteit Amsterdam)-onderzoek naar nudgetechnieken voor bevorderen van gezonde keuze worden besproken met het Voedingscentrum ten behoeve van verbeteren van de kantinescan van het Voedingscentrum. |
Veneca |
Veneca werkt mee aan het onderzoek van de VU naar hanteerbaarheid van de kantinescan. |
Veneca |
In de Europese branchevereniging wordt er gekeken naar gezondheid binnen scholen. Veneca werkt hieraan mee. |
Veneca |
Begin 2018 wordt er een stakeholdersbijeenkomst georganiseerd over gezonde voeding in bedrijfsrestaurants. |
Veneca |
Verhogen van het gezondheidsbewustzijn bij horecaondernemers door regelmatig, via communicatie, aan het thema aandacht te geven en best practises te delen. |
KHN |
Partner van de Nierstichting restaurant driedaagse. Restaurants koken drie dagen lang een zoutbewust drie gangen diner. KHN werft ondernemers, zorgt voor communicatie, inspiratie en deelt ervaringen. |
KHN |
Campagne ‘Verantwoord Frituren’ in samenwerking met MVO verder voortzetten. |
KHN |
Opzetten MVO overleg met ketens |
KHN |
Samenwerking met DutchCuisine. Doel is aandacht voor seizoensproducten, meer groenten/minder vlees, lokaal/regionaal, vers, puur. DutchCuisine wil in 3 jaar tijd dat 1000 horecaondernemers zich aansluiten. KHN gaat hieraan bekendheid geven door communicatie, inspiratiesessies, workshops. |
KHN |
Samenwerking met Stichting Variatie in de Keuken bij het onderzoek over stimuli voor gezond aanbod in de horeca. |
KHN |
Jaarplan 2017
In 2017 maakt het bedrijfsleven voor verschillende productcategorieën sectorbrede afspraken.
In onderstaande tabel is opgenomen welke productcategorieën dat zijn, waar de focus ligt in productverbetering en wie zich daarvoor inzet. Hierin staan ook enkele afspraken uit eerdere jaarplannen die in 2017 nader worden ingevuld. De KHN (Koninklijke Horeca Nederland) (horeca) en Veneca (Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties) (catering) ondersteunen de gemaakte afspraken en zullen hun achterban stimuleren om producten die in samenstelling zijn verbeterd in te kopen.
Productcategorie/onderwerp |
Focus |
Door |
---|---|---|
Smeerkaas |
Zout |
FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie), CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) |
Diepvriessnacks |
Zout, (verzadigd vet) |
FNLI, CBL |
Ontbijtgranen |
Suiker, zout |
FNLI, CBL |
Hamburgers |
Zout |
FNLI, CBL |
Chips met smaken -anders dan paprika |
Zout |
FNLI, CBL |
Pizzabodems/pizza's (uit jaarplan 2016) |
Zout |
FNLI, CBL, bedrijven |
Hartige broodjes; saucijzen-, kaasbroodjes e.d. (uit jaarplan 2016) |
Zout, verzadigd vet |
FNLI, CB |
Groenteconserven en appelmoes (uit jaarplan 2015 en 2016 |
Suiker |
FNLI, CBL, bedrijven |
Rode sauzen (uit jaarplan 2014) | Suiker | FNLI, CBL, NVS (Nederlandse Vereniging van Soepfabrikanten)(aus) en haar lidbedrijven |
Stimuleren gezonde bereiding en aanbod |
Door |
---|---|
Zodra de normen van verschillende productcategorieën bekend zijn zal Veneca deze normen meenemen in de inkoopcriteria. |
Veneca |
Informeren van cateraars door per productcategorie een lijst op te stellen van de merknamen van de artikelen die onder de akkoordafspraken vallen. |
Veneca |
De uitkomsten van het VU (Vrije Universiteit Amsterdam)-onderzoek naar nudgetechnieken voor bevorderen van gezonde keuze bespreken met het Voedingscentrum t.b.v. verbeteren van de kantinescan van het Voedingscentrum. |
Veneca |
De uitkomsten van het VU-onderzoek naar nudgetechnieken voor bevorderen van gezonde keuze verwerken in een blauwdruk. |
Veneca |
Aandacht vragen voor zoutgebruik door zowel koks als consumenten in bedrijfsrestaurants. |
Veneca |
Met cateraars kijken naar mogelijk vervolg van het voedselkeuzelogo het Vinkje. |
Veneca |
Verhogen van gezondheidsbewustzijn bij horecaondernemers door regelmatige aandacht aan het thema en het laten zien van best practices via www.khn.nl en magazine. |
KHN |
Praktische handvatten bieden aan horecaondernemers om producten onder de nieuwe normen op te nemen in hun inkoop. |
KHN |
In gesprek met grotere toeleveranciers over positionering van deze ‘nieuwe norm’ producten richting horecaondernemers. |
KHN |
Jaarplan 2016
In 2016 maakt het bedrijfsleven voor verschillende productcategorieën sectorbrede afspraken.
In 2016 maakt het bedrijfsleven voor verschillende productcategorieën sectorbrede afspraken. In onderstaande tabel is opgenomen welke productcategorieën dat zijn, waar de focus ligt in productverbetering en wie zich daarvoor inzet. Hierin staan ook enkele afspraken uit 2015 die in 2016 nader worden ingevuld. De KHN (Koninklijke Horeca Nederland) (horeca) en Veneca (Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties) (catering) ondersteunen de gemaakte afspraken en zullen hun achterban stimuleren om producten die in samenstelling zijn verbeterd in te kopen.
Afspraken productcategorie/onderwerp
Productcategorie/onderwerp |
Focus |
Door |
---|---|---|
kant-en-klaarmaaltijden (een eerste subgroep) |
zout |
FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie), CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel), bedrijven |
pizzabodems |
zout |
FNLI, CBL, bedrijven |
vers vleesbereidingen |
zout, verzadigd vet |
FNLI, CBL |
hartige broodjes (saucijzen, kaasbroodjes e.d.) |
zout, verzadigd vet |
FNLI, CBL |
groente/fruitconserven (uit jaarplan 2015): appelmoes e.a. |
suiker |
FNLI, CBL, bedrijven |
koek en banket (uit jaarplannen 2014 en 2015) |
maximum normen voor verzadigd vet voor 4 subcategorieën |
FNLI, CBL, VBZ (Vereniging voor de bakkerij- en zoetwarenindustrie), bedrijven |
Rode sauzen (uit jaarplan 2014) |
suiker |
FNLI, CBL, NVS (Nederlandse Vereniging van Soepfabrikanten)(aus) en haar lidbedrijven |
Afspraken stimuleren gezond aanbod
Stimuleren gezonde bereiding en aanbod |
Door |
---|---|
Verhogen van gezondheidsbewustzijn bij horecaondernemers door regelmatige aandacht aan het thema en het laten zien van best practices via www.khn.nl en magazine. |
KHN |
Afronding onderzoek gezondheid in horeca door Hogeschool Maastricht. |
KHN |
Praktische handvatten bieden aan horecaondernemers om producten onder de nieuwe normen op te nemen in hun inkoop. |
KHN |
In gesprek met grotere toeleveranciers over positionering van deze ‘nieuwe norm’ producten richting horecaondernemers. |
KHN |
Horeca-opleidingen vragen om aandacht te schenken aan gezond aanbod. |
KHN |
Zodra de normen van verschillende productcategorieën bekend zijn zal Veneca deze normen meenemen in de inkoopcriteria. |
Veneca |
Inzet op voor cateraars geschikte verkoopeenheden van aangepaste producten (zowel grootverpakkingen als portieverpakkingen). |
Veneca |
Opstellen van factsheet voor leden om het inkopen van aangepaste producten te vergemakkelijken. |
Veneca |
Aandacht vragen voor zoutgebruik door zowel koks als consumenten in bedrijfsrestaurants. |
Veneca |
In 2016 zal een onderzoek door VU (Vrije Universiteit Amsterdam) plaatsvinden bij 32 cateringlocaties om nudgetechnieken uit te proberen om mensen een gezonde keuze te laten maken. Eind 2016 zal er op basis van de uitkomsten een handreiking komen voor het inrichten van een gezond bedrijfsrestaurant. |
Jaarplan 2015
In 2015 maakt het bedrijfsleven voor verschillende productcategorieën sectorbrede afspraken. In onderstaande tabel is opgenomen welke productcategorieën dat zijn, waar de focus ligt in productverbetering en wie zich daarvoor inzet.
De KHN (Koninklijke Horeca Nederland) (horeca) en Veneca (Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties) (catering) ondersteunen de gemaakte afspraken en zullen hun achterban stimuleren om producten die in samenstelling zijn verbeterd in te kopen.
Daarnaast wordt voor enkele productcategorieën in 2015 een inventarisatie uitgevoerd naar diversiteit en mogelijkheden binnen de productcategorie en de organisatie van de betreffende sector. Dit in voorbereiding op het werkplan 2016.
Afspraken productcategorie/onderwerp
Productcategorie/onderwerp |
Focus |
Door |
---|---|---|
Hartige droge snacks |
Zout, verzadigd vet |
FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie), CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel), VBZ (Vereniging voor de bakkerij- en zoetwarenindustrie), bedrijven |
Groenteconserve |
Suiker |
FNLI, CBL, VBZ, bedrijven |
Vleesbereidingen (producten gericht op kinderen) |
Zout |
FNLI, CBL |
Baby/peutervoeding |
Zout, suiker |
FNLI, CBL bedrijven |
Koek en banket (uit jaarplan 2014) |
Portiegrootte, evt. aangevuld met maximum normen voor verzadigd vet, suiker en/of zout |
FNLI, CBL, VBZ, bedrijven |
Zuiveltoetjes: puddingen en mousse (aanvulling van afspraak uit 2014) |
Kcalorieën (suiker, portiegrootte) |
FNLI, CBL, NZO (Nederlandse Zuivel Organisatie) en producenten |
Afspraken stimuleren gezond aanbod
Stimuleren gezonde bereiding en aanbod |
Door |
---|---|
Verhogen van gezondheidsbewustzijn bij horecaondernemers door regelmatige aandacht aan het thema en het laten zien van best practices via www.khn.nl en magazine. |
KHN |
Praktische handvatten bieden aan horecaondernemers om producten onder de nieuwe normen op te nemen in hun inkoop. |
KHN |
In gesprek met grotere toeleveranciers over positionering van deze ‘nieuwe norm’ producten richting horecaondernemers. |
KHN |
Zodra de normen van verschillende productcategorieën bekend zijn zal Veneca deze normen meenemen in de inkoopcriteria. |
Veneca |
Inzet op voor cateraars geschikte verkoopeenheden van aangepaste producten (zowel grootverpakkingen als portieverpakkingen). |
Veneca |
Opstellen van factsheet voor leden om het inkopen van aangepaste producten te vergemakkelijken. |
Veneca |
Aandacht vragen voor zoutgebruik door zowel koks als consumenten in bedrijfsrestaurants. |
Veneca |
Jaarplan 2014
In 2014 maakt het bedrijfsleven voor verschillende productcategorieën sectorbrede afspraken. In onderstaande tabel is opgenomen welke productcategorieën dat zijn, waar de focus ligt in productverbetering en wie zich daarvoor inzet. De KHN (Koninklijke Horeca Nederland) (horeca) en Veneca (Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties) (catering) ondersteunen de gemaakte afspraken en zullen hun achterban stimuleren om producten die in samenstelling zijn verbeterd in te kopen.
Planning 2014
Productcategorie |
Focus |
Door |
---|---|---|
Vleeswaren |
Zout en verzadigd vet |
CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel), VNV (Vereniging van de Nederlandse Vleeswarenindustrie) |
Soepen (blik, poeder, zak, etc.) |
Zout |
FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie), CBL, NVS (Nederlandse Vereniging van Soepfabrikanten)(oep) en haar lidbedrijven |
Sauzen geëmulgeerd |
Zout |
FNLI, CBL, NVS(aus) en haar lidbedrijven |
Sauzen rood |
Zout, suiker |
FNLI, CBL, NVS(aus) en haar lidbedrijven |
Non-alcoholische dranken |
Kcalorieën (suiker, portiegrootte). Gekeken wordt ook naar specifieke kinderproducten |
FNLI, CBL, FWS (Nederlandse vereniging voor Frisdranken, Waters en Sappen) en haar lidbedrijven, producenten die niet lid zijn van FWS |
Koek en banket |
Verzadigd vet, zout, portiegrootte. Gekeken wordt ook naar specifieke kinderproducten |
FNLI, CBL, VBZ (Vereniging voor de bakkerij- en zoetwarenindustrie) en haar lidbedrijven die koek en banket produceren |
Zuivel (dranken en/of nagerechten) |
Kcalorieën (suiker, portiegrootte). Gekeken wordt ook naar specifieke kinderproducten |
FNLI, CBL, NZO (Nederlandse Zuivel Organisatie) en haar lidbedrijven, producenten van zuivel die niet lid zijn van NZO |
Afspraken stimuleren gezond aanbod
Onderwerp |
Door |
---|---|
Cateraars zullen in gesprek gaan met hun leveranciers om te bepleiten dat producten met de nieuwe norm (als eerste soepen en sauzen) ook in de voor de cateraar benodigde verpakkingsvormen worden aangeboden. |
Veneca |
Cateraars zullen actief producenten via hun leveranciers vragen om snel te zorgen voor het op norm brengen van de aan de orde zijnde producten, met daarbij de boodschap dat die producten dan ook bij voorkeur worden afgenomen. |
Veneca |
Inventarisatie voor monitoring: bijv. door de leveranciers te vragen wat de verkoopcijfers aan de catering zijn geweest van de betreffende producten. |
Veneca |
Verhogen van gezondheidsbewustzijn bij horecaondernemers door regelmatige aandacht aan het thema en het laten zien van best practices via www.khn.nl en magazine. |
KHN |
Praktische handvatten bieden aan horecaondernemers om producten onder de nieuwe normen op te nemen in hun inkoop. |
KHN |
In gesprek met grotere toeleveranciers over positionering van deze ‘nieuwe norm’ producten richting horecaondernemers. |
KHN |
Bijdrage inname zout, verzadigd vet en calorieën per productgroep
Bijdrage aan de inname van natrium (excl. toegevoegd bij bereiding, consumptie) per productgroep (%)*
* incl. van nature aanwezig
Bijdrage aan de inname van verzadigde vetzuren per productgroep (%)*
*incl. van nature aanwezig
Bijdrage aan de inname van mono- en disacchariden per productgroep (%)*
* incl. van nature aanwezig